Okula Uyum Haftasında Duygular
Okula yeni başlayan çocuklar belki de ilk defa anne babasının yanında olmadığı bir sosyal ortama katılacaklar. Üstelik bu sosyal ortam...
Devamını oku ->Nur Dinçer Genç, Psikolog
Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunu, çocuğun yaşına ve durumuna uygun olmayan hareketlilik ve dikkatini verememe durumu olarak tanımlayabiliriz.
Neden ortaya çıktığı tam bilinmemekle birlikte, biyolojik, psikolojik ve sosyal nedenlerin ortak bir biçimde yer aldığı düşünülmektedir. Ayrıca genetik etkenlerinde ortaya çıkmasında önemli bir rol oynadığı düşünülmektedir.
Dikkat eksikliği ve hiperaktivite, hareketli olan ya da dikkatini toplamada güçlük çeken her çocuğu kolaylıkla yakıştırılan bir etiket haline gelmiştir. Oysa bu tanının konması uzun süren incelemeler gerektirmektedir. Tanı konması için belirtiler 7 yaşından önceden beri bulunmalı ve en az iki ortamda (örn; evde ve okulda ) ortaya çıkmalıdır. Yani belirtiler çocuğun günlük yaşamını sürdürmesinde aksamalara neden olmaktadır. Ayrıca belirtilerin en az 6 ay boyunca gözlenmesi gerekmektedir.
Sayacağımız belirtilerin tümü bir arada gözükmeyebilir. Her bir DEHB’li çocuk / genç birbirinden farklıdır. Bazı durumlarda hiperaktivite, bazı durumlarda dikkat eksikliği ön planda görülmektedir. Pek çok durumda ikisi bir arada görülmektedir.
Hiperaktivite ön planda ise..
Dikkat Eksikliği ön planda ise…
Okul çağı çocuklarında DEHB’nin görülme sıklığının % 3-5 arasında olduğu belirtilmektedir. Ayrıca erkeklerde kızlara göre görülme olasılığının da daha sık olduğu belirtilmektedir.
DEHB hafife alınmamalı, gelip geçici bir rahatsızlık olarak değerlendirilmemelidir. Araştırmalar erken, doğru tanı ve tedavi sonucunda belirgin düzelmeler elde edilebildiğini, tedavi görmediklerinde ileri yaşlarda başka psikiyatrik ya da psikolojik sorunlar yaşadıklarını göstermektedir. Bu nedenle anne baba DEHB’den şüpheleniyorsa bir uzmana başvurmaktan çekinmemelidir.
DEHB’li çocuklara / gençlerle tanı konulması oldukça dikkatli ve titiz çalışmalar yapılmasını gerektirmektedir. Bu amaçla öncelikle çocuk / genç hakkında aile, öğretmenler ve çevresindeki diğer kişilerden bilgiler toplanmaktadır. Bu bilgiler görüşmeler, ölçekler ve anketler yolu ile toplanır. Daha sonra testler yardımı ile psikolojik değerlendirme yapılmaktadır. Tüm bilgiler toplandıktan sonra tıbbi değerlendirme yapılır. Psikolog, çocuk psikiyatristi ve gerekirse çocuk nöroloğu, K.B.B ve göz doktorlarının muayenelerinden sonra tanı konulmaktadır.
Çocuk / genç, çeşitli terapi programları ile çok yönlü olarak ele alınır.
Bu çalışmada çocuğun / gencin iç kontrol geliştirme, uygun ders çalışma metodları geliştirme, görsel ve işitsel dikkati geliştirmeye yönelik egzersizler yapılmaktadır.
Bu bozukluğa sahip çocuk / gençlerin psikolojik, sosyal, duygusal, davranışsal problemlerini çözmeye yönelik olarak bireysel ve grup çalışmaları yapılmaktadır.
Çocuk psikiyatristi tarafından ilaç tedavisi uygulanması.
DEHB’li olan çocukların ailelerine öneriler;
Arkabahçe Psikolojik Gelişim Eğitim ve Danışmanlık